09 вересня 2018 року на методичному об’єднанні класних керівників Піщанської гімназії практичний психолог Людмила Миколаївна Чикун виступила з темою “ Булінг в шкільному середовищі. Роль учителя у профілактиці шкільного булінгу”.
У шкільному середовищі є діти, які почувають себе в небезпеці, дискомфортно, переживають приниження своєї гідності. Небезпека полягає у тому, що різні прояви насильства і жорстокого поводження стають причиною глибоких психологічних травм, які іноді закінчуються трагічно.
Практичний психолог розширила інформацію про причини, прояви та наслідки шкільного булінгу.
Жертви булінґу переживають важкі емоції – почуття приниження і сором, страх, розпач і злість. Булінґ вкрай негативно впливає на соціалізацію жертви, спричиняючи:
неадекватне сприймання себе – занижену самооцінку, комплекс неповноцінності, беззахисність;
негативне сприймання однолітків – відсторонення від спілкування, самотність, часті прогули у школі;
неадекватне сприймання реальності – підвищену тривожність, різноманітні фобії, неврози;
девіантну поведінку – схильність до правопорушень, суїцидальні наміри, формування алкогольної, тютюнової чи наркотичної залежності.
В більш широкому масштабі ці наслідки є однією із передумов руйнування правових, моральних і духовних засад суспільства.
Основними результатами проведення профілактичної роботи з попередження насилля у гімназії є формування безпечного середовища, тобто таких умов, за яких максимально знижено вплив факторів, які провокують насилля, та до мінімуму
зведена потреба прояву агресії.
Педагогічні заходи, які ефективно зарекомендували себе у подоланні проявів насилля у навчальному закладі:
- створення умов, коли учні самостійно розробляють власні ритуали по подоланню та обмеженню агресії;
- бесіди, корекційна робота з агресивними дітьми та підлітками , з можливістю інтеграції у шкільне життя.
- складання плану (програми) роботи змін дитини через опис взаємодії з нею.
- робота шкільної служби порозуміння (медіація ровесників).
У процесі обговорення класні керівники визначали спільну стратегію реагування на ситуацію булінгу та шляхи профілактичної роботи у класних колективах.
Людмила Миколаївна ознайомила з корисними матеріалами, які можуть бути використані в роботі вчителів гімназії: програма ”Повага дією. Не смійся з мене ” (посібник для вчителя ); комплект освітніх програм «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації» /В.Л. Андрєєнкова, К.Б. Левченко, Н.В. Лунченко, М.М. Матвійчук. (Громадська організація «Ла Страда-Україна»); онлайн курс з методики розвитку соціальних навичок у дітей і підлітків «Вчимося жити разом»; буклет Міністерства Юстиції “Зупинимо булінг разом”; буклети: “Як допомогти дитині, яка стала жертвою булінгу”, “ Що робити, якщо дитина стала агресором в ситуації
булінгу” .
Разом ми зможемо подолати проблему цькування дітей, якщо будемо більш справедливими та уважними до почуттів нашого оточення. |