Організація профільного навчання у Піщанській гімназії
Профільне навчання – це вид диференційованого навчання, що передбачає врахування освітніх потреб, нахилів та здібностей учнів та створення умов для навчання учнів відповідно до професійного самовизначення, що забезпечується шляхом змін у меті, змісті та структурі організації навчання.
Профільне навчання вже стало необхідною умовою реформування освітньої галузі. Не виняток і створення освітніх округів.
Мета Програми – забезпечення можливостей для рівного доступу учнівської молоді до здобуття загальноосвітньої профільної та початкової допрофесійної підготовки, безперервної освіти впродовж усього життя, виховання особистості, здатної до самореалізації, професійного зростання й мобільності в умовах реформування сучасного суспільства, достатній рівень підготовки учнів для проходження зовнішнього незалежного оцінювання з профільних предметів і готовності подальшого навчання у ВНЗ.
Створення умов для диференціації та індивідуалізації навчання, врахування та забезпечення подальшого розвитку інтересів, нахилів та здібностей учнів у тій сфері діяльності, з якою в них пов’язаний вибір майбутньої професії, є головною метою профільного навчання і цьому має сприяти Програма впровадження профільного навчання в гімназії.
З метою забезпечення поетапного переходу старшої школи на профільне навчання здійснюється реалізація допрофільної освіти в школі І-ІІ ступенів шляхом залучення учнів до роботи в різноманітних гуртках (вокальний, хореографічний, «Дебати», «Що? Де? Коли?», театральний, журналістики, спортивні секції) охоплення їх заняттями спецкурсів, факультативів із різних профілів, участі школярів в предметних конкурсах, олімпіадах, турнірах, індивідуальній дослідницькій діяльності.
Відповідно до Концепції профільного навчання у старшій школі (наказ МОН України № 854 від 11.09.2009) важливу роль в організації допрофільного та профільного навчання відіграє психологічний супровід цього процесу. У Концепції введено новий термін – "профільна орієнтація", що трактується як надання психолого-педагогічної допомоги учням у прийнятті рішення щодо вибору профілю навчання та створення умов для готовності підлітків до соціального, професійного і культурного самовизначення в цілому.
З метою дотримання наступності між початковою, середньою та старшою школою, допрофільна підготовка починається ще в початковій школі Початкова школа це початковий етап профільної орієнтації, під час якої діти виявляють свої нахили, здібності, беручи участь у конкурсах ( конкурс «Відгук на сучасну дитячу прозу», Міжнародних інтерактивних конкурсах «Колосок», «Смішний колосок» та «Кенгуру», ім..Яцика, в олімпіадах з математики та укр.. мови., змаганнях, навчаються в різноманітних гуртках. Учні вже з початкової школи вивчають економіку.
Пізнавально-пошуковий етап (5-7-мі класи). З 5-го класу починається більш серйозна кропітка робота по допрофільній підготовці – виявлення нахилів, здібностей на основі участі учнів в предметних конкурсах, проектах . Це конкурси “Левеня” «Колосок», «Кенгуру», «Геліантус», «Соняшник», Яцика, Шевченка. Учні вже а в 5-му,6-му, 7-му класах продовжують вивчати економіку, інформатику. З 6-го класу – олімпіада з математики, із 7-го – хімія, фізика. Психологічна служба вцей період вивчає здібності та нахили дітей та вносить пропозиції до поглибленого вивчення предметів.
Допрофільний (8-9 ті класи). Починаючи з 8-го класу учні вже беруть участь і в обласних олімпіадах, залучаються до роботи у гімназійному науковому товаристві «Інтелектуал», а з 9-го класу - до участі в конкурсі-захисті наукових робіт учнів-членів МАН. Вводиться поглиблене вивчення предметів. За результатами психологічної діагностики діти поглиблено вивчають українську мову у 8-му та 9-му класах.
Це зроблено для того, щоб дитина могла випробувати себе в поглибленому навчанні з різних циклів і була готовою до свідомого обрання майбутньої спеціалізації.
Для організації профільного навчання здійснюється велика підготовча робота з батьками, вчителями, учнями. Напрям профілю обирають в гімназії за побажанням батьків і дітей. Якщо учень (учениця) бажають перейти до паралельного 8-го чи 9-го класу з поглибленим вивченням української мови, вони можуть це зробити.
Базовий (10-11-ті класи).
На всіх етапах профільної орієнтації педагогічний та батьківський колектив гімназії тісно співпрацює з психологічною службою. Це психологічна діагностика нахилів, здібностей, розумового розвитку, особистісних якостей, що дає змогу краще зрозуміти кожну дитину, знайти до неї підхід, допомогти розвинути здібності. З учнями гімназії проводяться корекційно-розвивальні заняття з метою особистісного росту дитини, пізнання себе та інших, підготовки до майбутньої професії, розвитку пізнавальних здібностей. Проводять психологічні консультації з дітьми,батьками, вчителями.
Система роботи колективу Піщанської гімназії спрямована на поглиблення знань педагогічної компетентності. Так, вчителі пройшли навчання “Інтел”, створили навчальні сайти, блоги, працюють у віртуальному щоденнику.
Піщанська гімназія співпрацює з Кременчуцьким національним університетом імені Михайла Остроградського. На основі Договору про спільну діяльність у галузі освіти гімназія є учбово-консультаційним пунктом, де проводяться підготовчі курси для підготовки до ЗНО. Ці курси відвідують учні 11 класів.
Далі починається профільне навчання в 10 – 11 класах, яке за вибором учнів здійснюється за двома напрямами: природничо-математичним, де додано години на вивчення математики, інформатики та екології, та суспільно-гуманітарним – вивчається правознавство, економіка, англійська та українська мови.
У зв'язку з тим, що випускники закладів освіти складають державну підсумкову атестацію у вигляді зовнішнього незалежного оцінювання і ЗНО з української мови та літератури є обов'язковим для вступу у всі заклади освіти І-IV рівнів акредитації, починаючи з 2016-2017 навчального року, учні старшої школи Піщанської гімназії навчаються за профілем української філології.
За роки існування гімназії в старшій школі були запроваджені такі профілі навчання:
Навчальний рік |
Класи |
Профілі навчання |
|||
Профіль української філології |
Математичний профіль |
Економічний профіль |
Історичний профіль |
||
2003/2004 |
10 |
√ |
√ |
||
11 |
√ |
√ |
|||
2004/2005 |
10 |
√ |
√ |
||
11 |
√ |
√ |
|||
2005/2006 |
11 |
√ |
√ |
||
2006/2007 |
10 |
√ |
√ |
||
2007/2008 |
10 |
√ |
|||
11 |
√ |
√ |
|||
2008/2009 |
10 |
√ |
|||
11 |
√ |
||||
2009/2010 |
10 |
√ |
√ |
||
11 |
√ |
||||
2010/2011 |
10 |
√ |
√ |
||
11 |
√ |
√ |
|||
2011/2012 |
10 |
√ |
√ |
||
11 |
√ |
√ |
|||
2012/2013 |
10 |
√ |
|||
11 |
√ |
√ |
|||
2013/2014 |
10 |
√ |
|||
11 |
√ |
||||
2014/2015 |
10 |
√ |
|||
11 |
√ |
||||
2015/2016 |
10 |
√ |
|||
11 |
√ |
||||
2016/2017 |
10 |
√ |
|||
11 |
√ |
||||
2017/2018 |
10 |
√ |
|
|
|
|
11 |
√ |
|
|
|
2018/2019 |
10 |
√ |
|
|
|
|
11 |
√ |
|
|
|
2019/2020 |
10 |
√ |
|
|
|
|
11 |
√ |
|
|
|
2020/2021 10 √
11 √
2021/2022 10 √
11 √